fredag, januar 24, 2025
spot_img
ForsideAndre nyhederNye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden hjælper virksomhederne med at få styr på den...

Nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden hjælper virksomhederne med at få styr på den grønne markedsføring

spot_img
spot_img

Forbrugerombudsmanden har offentliggjort nye anbefalinger til virksomheder, der vil kommunikere om deres grønne indsatser. Anbefalingerne indeholder gode eksempler og konkrete cases.

Er du en af mange danske virksomheder, der er tilbageholdende med at kommunikere om jeres grønne initiativer af frygt for at blive beskyldt for greenwashing?

Så er der godt nyt.

Forbrugerombudsmanden har nemlig lanceret en række nye anbefalinger til, hvordan virksomheder kommunikerer udsagn om klima, miljø og bæredygtighed.

Anbefalingerne gør dig klogere på, hvad du skal være opmærksom på og er et såkaldt fortolkningsbidrag til navnlig markedsføringsloven §§ 5,6, 20 og 13 – det vil sige reglerne om vildledning og krav til dokumentation af faktuelle påstande i markedsføringen.

De indeholder også en opdatering af Forbrugerombudsmandens praksis, herunder om blandt andet ansvar, bæredygtighed og CO2-kompensation.

”Det bliver simpelthen nemmere at forstå reglerne”
Anbefalingerne afløser Forbrugerombudsmandens kvikguide om miljømarkedsføring, og bliver hilst velkommen af Dansk Erhverv, som har været inddraget i processen med at lave de nye anbefalinger.

”Rigtig mange virksomheder er i gang med den grønne omstilling, men mange fortæller ikke om det, fordi de bekymrede for at blive beskyldt for greenwashing, og fordi de er nervøse for at have misforstået reglerne. Det er ærgerligt for virksomhederne, men det er også ærgerligt for forbrugerne, som gene vil støtte de virksomheder, der tager et grønt ansvar,” forklarer Martin Jørgensen, som er fagchef for markedsføringsret i Dansk Erhverv.

”Udfordringen for virksomhederne er, at det kan være svært at gennemskue reglerne, men nemt at blive beskyldt for greenwashing. Derfor er det godt, at de nye anbefalinger blandt andet er blevet opdateret med praksis siden 2021 og indeholder konkrete cases og gode eksempler. Det bliver simpelthen nemmere at forstå reglerne,” uddyber han.

Desuden indeholder anbefalingerne også omtale af de kommende regler, virksomhederne skal efterleve fra september 2026, og samlet set bidrage dette også til, at virksomhederne med anbefalingerne får et godt værktøj, når markedsføringen skal udformes.

3 ting du skal huske, når du vil markedsføre grønne initiativer

Er du medlem af Dansk Erhverv og i tvivl om din markedsføring er ok, så kontakt os. Vi hjælper nemlig gerne med et juridisk tjek af de påstande mv., din virksomhed anvender. Du kan også blive klogere med vores guide om grøn markedsføring, som løbende bliver opdateret.

Vær konkret, når du udformer din markedsføring og husk, at faktuelle ting skal kunne dokumenteres. Kravene til dokumentationen er høje og i langt de fleste tilfælde, skal dokumentationen være verificeret af en uafhængig tredjepart.

Brugen af påstanden ”bæredygtig” i markedsføring er absolut ikke smart. Det er Forbrugerombudsmandens anbefaling, at virksomheder afholder sig fra at benytte udsagnet bæredygtigt i deres markedsføring, da det er meget vanskeligt at dokumentere, at virksomheden på alle aspekter af bæredygtighed (klima/miljø/sociale/etiske) er i mål.

Kilde: Dansk Erhverv

spot_img
Andre nyheder

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

- Advertisment -spot_img

Alle nyheder

Sidste kommentar