onsdag, februar 5, 2025
spot_img
ForsideNye regler lovgivningDigital bogføring – sådan bliver du klar

Digital bogføring – sådan bliver du klar

spot_img
spot_img

Ny bogføringslov betyder, at stort set alle virksomheder på et tidspunkt skal bruge et digitalt bogføringssystem. Bliv klogere på de nye regler, og hvordan du lever op til dem.

Skrevet af:

Erhvervsstyrelsen

Hvad betyder den nye bogføringslov?

Den nye bogføringslov betyder, at stort set alle virksomheder på et tidspunkt har pligt til at bruge et digitalt bogføringssystem. 

Det indebærer konkret, at du skal sikre, at din virksomheds:

  • transaktioner bogføres i et digitalt bogføringssystem, og at du har en procedure for dette
  • købs- og salgsfakturaer opbevares sammen med transaktionerne i det digitale bogføringssystem.

Derudover er det vigtigt, at selve bogføringssystemet lever op til nogle særlige specifikationer, som bl.a. sikrer, at bilag ikke kan slettes, at der løbende tages backup af data, og at data kan overføres til myndigheder.

Hvorfor nye regler om digital bogføring?

De nye regler gør, at det fremover bliver lettere for dig at bogføre dit køb og salg korrekt, sende og modtage e-fakturaer, afstemme bogføringen med banken og automatisk indberette årsregnskab og moms. 

Derudover er de nye regler om sikkerhedskopiering og opbevaring med til at sikre dit regnskabsmateriale, hvis du for eksempel udsættes for IT-kriminalitet. 

Hvem gælder de nye regler for og hvornår?

Hvem?Hvornår?
Selskaber, for eksempel ApS og A/S, der er regnskabspligtige efter årsregnskabslovenRegistreret bogføringssystem: Regnskabsår fra og med 1. juli 2024

Ikke-registreret bogføringssystem: 
Regnskabsår fra og med 1. januar 2025
Personligt ejede virksomheder, for eksempel enkeltmandsvirksomheder, og finansielle virksomheder, hvis nettoomsætning er over 300.000 kr. to indkomstår i trækRegnskabsår fra og med 2026

Bogholdere og andre, der udfører bogføring for virksomheder, er også omfattet af reglerne.

Hvordan overholder jeg de nye regler?

Hvor meget du skal ændre for at overholde de nye regler, afhænger af, hvordan du bogfører i dag. Det vil sige, om du har et digitalt bogføringssystem, om du bogfører manuelt, eller om du bruger en bogføringsvirksomhed.

Hvis du bruger et registreret bogføringssystem, kan du være sikker på, at det opfylder kravene efter bogføringsloven. Men det er stadig dit ansvar, at transaktioner og bilag bliver indført i systemet.

Det gælder også, hvis du bruger en bogføringsvirksomhed til at udføre din bogføring. Her er det bogføringsvirksomhedens ansvar, at deres bogføringssystem overholder kravene, mens det er dit ansvar, at bogholderen eller revisoren får de bilag, der skal bogføres.

Hvis du selv bogfører, og bruger et ikke-registreret bogføringssystem, skal du sikre, at bogføringssystemet lever op til kravene for ikke-registrerede bogføringssystemer.

Læs mere om, hvordan du overholder reglerne for digital bogføring

Nye krav til opbevaring af bilag

Med den nye bogføringslov følger nye krav til opbevaring af købs- og salgsfakturaer i et digitalt bogføringssystem. 

Bliv klogere på de nye regler om opbevaring af bilag

Hvad sker der, hvis jeg ikke overholder bogføringsloven?

Hvis Erhvervsstyrelsen konstaterer, at din virksomhed overtræder bogføringsloven, vil virksomhedens ledelse i første omgang få et påbud om at indsende en erklæring med dokumentation for, at kravene bliver opfyldt.

Hvis virksomhedens ledelse ikke indsender erklæringen, kan de personer, der har ansvaret for bogføringen, straffes med bøde. Erhvervsstyrelsen foretager en konkret vurdering af, om der i den enkelte sag er grundlag for at politianmelde virksomhedens ledelse.

Udover bødestraf er der i særligt grove sager mulighed for at tvangsopløse virksomheden.

spot_img
Andre nyheder

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

- Advertisment -spot_img

Alle nyheder

Sidste kommentar